A tanévzáró nemcsak
ünnepélyes lezárása egy tanévnek, hanem számvetés is egyben. Az ünneplésre a
mai helyzetben nincs igazán okunk, a kritikus számvetésre azonban annál inkább.
Lássuk, mit találunk, amikor mérlegre tesszük a kormányzati döntések nyomán a
közoktatásban bevezetett változtatásokat.
A
legsúlyosabb veszteség az új rendben, hogy az oktatás és nevelés szervezetei és
szereplői elveszítették szakmai önállóságukat!
A központi
szabályozókkal irányított rendszer normákat állít fel, egyformává igyekszik
tenni nemcsak az iskolai elvárt tudást, hanem annak átadási módját is. A
pedagógusoktól és a tanulóktól előírt
tevékenységeket és viselkedésformákat vár el, ezzel megfosztva a pedagógusokat
az önálló szakmai döntések mentén való munkától, mindegy „adminisztrátori”
státuszba téve őket, a tanulókat pedig saját tanulási igényeik
kinyilvánításától, akik ezzel az oktatás és nevelés „elszenvedőivé” válnak.
A központi szabályozók
érvényesítése -
és ezzel az autonómia korlátozása - a pedagógiai
munka szervezésének számos lényeges elemében szembetűnő: a tankönyvválasztás
korlátozásában, a tanulásszervezés módjában (egész napos iskola), az oktatott
tantárgyak és óraszámuk meghatározásában, a pedagógusok státuszának
megváltoztatásában (közvetlen állami alkalmazás) és munkájuk értékelésének bürokratizálásában
(tanári portfólió).
Ennek a félkatonai
szervezetekre emlékeztető rendszernek a működésében nem férnek meg pl. az
alternatív pedagógiák igényes módszerei, de a multikulturális oktatás/nevelés,
vagy az állampolgárságra és közéleti részvételre való nevelés sem; nem férnek
meg a pedagógiai munkát szakmai munkának tekintő, ezért szakmai személyes döntéseket
hozó pedagógusok, és a humán erőforrással és a
szervezeteikkel jól bánni képes, sokoldalúan képzett iskolaigazgatók sem. Végül,
az iskola szakmai-szervezeti önállóságának hiánya elszigeteli egymástól a
pedagógusokat, megszünteti a pedagógusok közötti kommunikációt.
A CNK ezért felszólítja a Kormányt arra, hogy
- olyan oktatási rendszert alakítson ki, mely demokratikus szervezeti elvekre épül,
- ismerje el az óvodapedagógusok, tanítók és tanárok szakmai kompetenciáit és ezzel szakmai autonómiáját,
- támogassa a helyi igényekre válaszoló, ezért alulról építkező szakmai szervezeteket,
- a tananyagfejlesztést helyezze tudományos-szakmai alapokra,
- támogassa a diákok önszerveződését, illetve a kisebbeknél az olyan órán kívüli tevékenységeket, melyek a befogadás és a tolerancia értékei mentén a tudatos állampolgári részvétel megtanulására ösztönöznek.
Az adminisztratív és hatalompolitikai
eszközökkel kialakított oktatási rendszer dilettáns módon nem vesz tudomást
arról a társadalomról, amelyben működik. Az MTA legfrissebb kutatásai azt
mutatják, hogy a magyar társadalom „farnehéz”, azaz az alsó rétegek felé húz, a középosztály szélesedése
helyett. Így a jelenlegi közoktatás nem is tud mit kezdeni azzal a feladatával,
hogy olyan képzettséget és készségeket adjon a tanulóknak, melyekkel képesek
elindulni a társadalmi felemelkedés útján - ezáltal előmozdítva, hogy ez a
riasztó tendencia megforduljon. Ehelyett ugyancsak adminisztratív
intézkedésekkel oldják meg a legkülönbözőbb tanulási igényekkel rendelkező gyermekek
oktatását és nevelését. Befogadó
pedagógia helyett a kirekesztő módszerek és eljárások sorozata valósul meg.
A CNK
ezért felszólítja az oktatási szakpolitikusokat arra, hogy az oktatási rendszer
egészére vonatkozóan dolgozzák ki az inklúzió (befogadáson alapuló oktatás) alkalmazott
pedagógiai eszközrendszerét, és teremtsék meg a megvalósításhoz szükséges
feltételeket humán és más erőforrások bevonásával.
A CNK
hangsúlyosan javasolja az oktatási rendszer olyan átalakítását, melyben egyre
inkább helyet kapnak a szociális ellátások és kulturális tevékenységek, melyek jelenleg
vagy különálló gyermekellátó szervezeti formákban tevékenykednek, vagy profit
orientált vállalkozások és civil szervezetek próbálják pótolni a rendszer
szakszerű működésének hiányosságait.
A modern
iskola egy olyan többfunkciós intézmény, amely egész éven át nyitva tart, és az
oktatási feladatokon túl „kiszolgálja” a gyermekek szociális és kulturális igényeit
is. Azaz a szakpedagógusok által nyújtott egyéni fejlesztésen kívül, ill. az
életviteli szükségletek kielégítésén túl, a szülők nevelési feladatait részben
átvállalva változatos szabadidős tevékenységek, életviteli oktatások,
tudatformálást elősegítő foglalkozások, stb. formájában halmozza fel azt a
társadalmi és kulturális tőkét, amely a következő nemzedékek társadalmi
identitását és biztonságát alapozza meg.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése