Demokratikus minimumok
2. A
nők és a férfiak közötti társadalmi egyenlőség tényleges megvalósításához szükséges jogi és infrastrukturális háttér kidolgozása, költségvetési források hozzárendelésével.
3. Új
rövid-, közép- és hosszú távú nőpolitikai stratégia megalkotása.
4. A
közpolitikai intézkedések során az érintett csoportok/rétegek érdekképviseleti
szervezeteivel és a civil szervezetekkel történő kötelező folyamatos egyeztetés.
5. A hátrányos helyzetű csoportok valódi problémáit és igényeit
feltáró, szemléletformáló, szolidaritást erősítő kampányok finanszírozása; az
uniós projektekhez önrész biztosítása.
6. Az
országgyűlési, az önkormányzati és az európai parlamenti választásokon
kötelező, 50-50%-os kvóta alkalmazása, a jelöltlistákon a női és a férfi
jelöltek felváltva szerepelnek.
7. Az
egyéni jelöltek számára egyenlő esélyek, anyagi források és láthatóság
biztosítása.
8. Paritásos
rendszer bevezetése a kinevezésen alapuló politikai, szakmai és független
intézményekben és testületekben.
Gender
9. A
nők áru- és élvezeti cikként történő bemutatásának, tárgyiasításuk minden
formájának tiltása. A médiának, mint társadalomalakító szereplőnek minden
eszközzel fel kell lépnie a nők tárgyiasítása ellen.
10. Rendszeres, társadalmi nemi (gender)
szempontokat is figyelembe vevő hatásvizsgálatok kötelezővé tétele a már
hatályban lévő, és a további, tervezett jogszabályok kapcsán, nyilvános
hozzáféréssel.
11. Átfogó, nyilvános és folyamatos, nemek
szerinti adatokkal kibővített statisztikai adatgyűjtés.
12. A nők szexuális és
reproduktív jogainak és önrendelkezésének biztosítása.
13. Az Európa Tanácsnak a nők elleni és a
családon belüli erőszak megelőzéséről és leküzdéséről szóló Egyezményének
azonnali ratifikálása és átvezetése a magyar jogrendszerbe.
14. Hatékonyabb intézkedések a nők elleni
erőszak megelőzésére: az elkövetők hatékonyabb felelősségre vonása, széles
lefedettségű és áldozatközpontú ellátórendszer, a mediáció tiltása.
15. Társadalmi kampány a családon belüli
erőszak ellen.
16. Átfogó védelem az emberkereskedelem és a
prostitúció áldozatai számára.
Egészségügy
17.
Az
egészséghez való jogot és a társadalombiztosítást az Alkotmány garantálja.
18.
Az
egészségügyi kapacitások az igényekhez igazodnak.
19. Az egészségügyre a GDP arányában legalább
annyi forrás fordítódik, mint az európai átlag.
20. A közfinanszírozott egészségügyi ellátás
pontos meghatározása, a kiegészítő ellátások korrekt meghatározása.
21. 6 hétnél hosszabb várólista esetén a betegek
a nem állami ellátórendszert is igénybe vehetik, közfinanszírozásban, ahogyan
az Unió országainak ellátórendszerét is.
22.
Szabad
orvosválasztás, működő, független betegjogi rendszer és független egészségfelügyeleti
rendszer.
23.
A
várakozási idő csökkentése a szakrendeléseken és a diagnosztikában.
24.
A védőnői hálózat megerősítése, a védőnők
hatáskörének kibővítése annak érdekében, hogy a veszélyeztetett helyzetben
lévőknek védelmet biztosíthassanak.
25.Az idősgondozói hálózat megerősítése és
korszerűsítése.
26.A hiányzó gyermekorvosok pótlása és az iskolaorvosi
rendszer újjáépítése.
27.Az állami gondozásba vételt - a törvényeknek
megfelelően - ne lehessen anyagi nehézségekre hivatkozva kezdeményezni. Ilyen
esetekben segélyezéssel kell megoldani a család helyzetét.
28.
Versenyképes
egészségügyi bérezés kialakítása – minőségi visszacsatolási lehetőséggel.
29.Mama
- papa - gyerekbarát gyermekkórházi ellátási lehetőség biztosítása.
30.Társadalmi
kampányok az egészségügyi szűrésekért,
az abortusz negatív propagandájának tiltása.
31.Szociális rászorultság esetén az ingyenes
fogamzásgátlás lehetőségének biztosítása.
32.A gyermeket
várók orvosi ellátására a magán egészségügyi ellátásban is felhasználható
közfinanszírozott keretutalvány bevezetése.
33.Az abortusztabletta forgalmazásának engedélyezése, valamint
OEP-támogatással kórházi ellátásban elérhetővé tétele.
Oktatás
34. A tanárképző,
tanítóképző, óvodapedagógus-képző és andragógiai BA- és MA-képzések gender
irányultságú kurzusbővítése. „A társadalmi nem (gender) pedagógiája” szakirányú
akkreditált képzés intézményesítése.
35.
A közoktatás és felsőoktatás irányítását szolgáló
alapdokumentumokban (pl. a Nemzeti alaptanterv) a gender mainstreaming
alkalmazása.
36.
Esélyegyenlőségi
modelltantervek kidolgozása és érvényesítése a közoktatás, a szakoktatás és
felsőoktatás minden szintjén.
37.
Olyan iskolai környezet és tanítási módszerek
kialakítása, melyek minden tanuló számára biztosítják a saját igényei szerint
az eredményes tanulást – a valódi esélyegyenlőséget.
38.
A közoktatási tananyagokban a kulturális és
társadalmi sokféleség megjelenítése, gender és etnikai sztereotípiáktól
mentesen.
39.
Az oktatás olyan tartalmi szabályozása/rendje, mely
hangsúlyosan kezeli az egészségügyi, életvezetési, gazdasági-pénzügyi, jogi,
állampolgári, politológiai és civil közéleti ismereteket.
40.
Az
közoktatási rendszer centralizálásának megszüntetése, a döntéshozatal és
irányítás átadása a helyi szakmai és közigazgatási szervezeteknek.
41.
A
köz- és felsőoktatásra szánt költségvetés támogatásának megemelése (GDP
5-6%-ára).
42.
A
tankötelezettség és a tanszabadság racionális és rugalmas, állampolgári
igényeket kiszolgáló szabályozása.
43.
Átjárható
és egymásra épülő képzési rendszerek kialakítása.
44.
A
hároméves kortól kötelező óvodáztatás felszámolása, ötéves korra
visszaállítása.
45.
Az
antidemokratikus Pedagógus Kar azonnali felszámolása. Helyette alulról
szerveződő pedagógiai szakmai testületek létrejöttének szorgalmazása és
finanszírozása, azok civil (szülői) ellenőrzésének megteremtése.
46.
Független
oktatáspolitikai szakmai-elméleti kutató- és fejlesztőközpont létesítése és
működtetése.
47.
Kampány a női pedagógusok negatív sztereotípiákon
alapuló társadalmi megítélése ellen, és a pedagógus szakma népszerűsítésére.
48.
A pedagógus életpályamodell azonnali megszüntetése.
Helyette a pedagógusok valós teljesítményen alapuló szakmai értékelése.
49.
Fizetett és minőségi továbbképzési lehetőségek
biztosítása.
50.
Versenyképes fizetés, szakszerűen kialakított
infrastruktúra (pl. korszerű könyvtár) és taneszközök biztosítása a
közoktatásban és a felsőoktatásban egyaránt.
51.
Az állami iskolarendszer szekularitásának
visszaállítása.
Szociálpolitika
52.
A szociális ellátásban dolgozók keresetének
növelése.
53. Mindenki számára
elérhető lakhatás, lakástámogatási rendszer kiépítése, a víz és fűtés nélküli romatelepek felszámolása.
54.
Az
Európai Unió által elfogadott roma program megvalósítása, és a már működő roma
felzárkóztató programok kiterjesztése a „jó minták” elve alapján.
55.
A
korai fejlesztés kiszélesítésével csökkenteni a leszakadók számát (pl. Biztos
Kezdet Program).
56.
Nagyobb
állami felelősségvállalás a
sérülékeny csoportokért (fogyatékkal élők, ápolásra szorulók, idősek,
hajléktalanok, erőszak áldozatai). A civil szervezetek bevonása, megfelelő,
feladatorientált állami támogatással.
57.
A
rugalmas nyugdíjba vonulás lehetővé tétele 60 év felett. A nyugdíj értéke az
életkereset, a ledolgozott évek és a várható átlagos nyugdíjban töltött időszak
alapján változzék.
58.
A
gyermekgondozás és az otthonápolás időtartama beleszámít a szolgálati időbe, s
ezekre az évekre a nyugdíjszámítás az országos átlagjövedelem alapján történik.
59.
A
gyermek első életévéig a munkaviszonnyal, szolgálati idővel nem rendelkezők is
kapnak gyedet, melynek számítási alapja a mindenkori minimálbér.
60.
A
családi pótlék és az ápolási díj reálértékének megtartása, és az elmaradt
emelések pótlása.
61.
A
korengedményes nyugdíj lehetőségének megteremtése a versenyszférában:
nyugdíjkorhatár alatt a munkáltató kiválthatja dolgozói utolsó 5 évét.
62.
A szociális, az egészségügyi és a közoktatási
rendszer összehangolása.
Munka
63. A társadalmi felelősségvállalás keretében
a befogadó munkahelyek ösztönzése és díjazása.
64. Egyenlő értékű munkáért egyenlő bér jár.
65. A hátrányos helyzetű csoportok számára
széleskörű mentorprogramok indítása az oktatás és a munka terén. A
felnőttképzés átsorolása a munkaügyből az oktatásügybe.
66. A többszörös és az egymást erősítő
hátrányok által érintett nők speciális igényeinek felmérése, munkaerő-piaci és
közéleti részvételük esélyének növelése az oktatási és a szociális szféra
bevonásával.
67. A nőkre nehezedő „kettős teher” leküzdését
segítő, a nők és a férfiak számára a munka és a magánélet összehangolását
lehetővé tevő intézkedések:
a) rugalmasabb munkaszervezési
formák támogatása adókedvezményekkel
b) gyerekgondozási feladatok
megosztása (pl. a gyes egy része át nem ruházható apai gyes)
c) széles körben elérhető közfinanszírozott
állami és piaci, bölcsődei és óvodai szolgáltatások.
68. A munka és a magánélet összehangolását
segítő munkaszervezés és infrastruktúra bevezetése a politikai intézményekben
és a közszolgálatban.
69. Rész- és távmunka biztosítása a
kisgyermekesek részére a költségvetési intézményekben.
Gazdaság
70. Progresszív személyi
jövedelemadó-kulcsok, melyekkel az adórendszer az alacsony jövedelműeket támogatja.
71. Az alapvető élelmiszerek és a gyorsan
romló áruk ÁFÁ-jának jelentős csökkentése.
72. A civileknek és az egyházaknak
utalható 1+1% SZJA megemelése 1+1%-kal, azon civil szervezetek és egyházak
részére, amelyek szociális és oktatási feladatokat is ellátnak.
73. A szabadidős sportok erősítése, ehhez
források biztosítása. Az él- és a szabadidő-sportra
fordított kiadások nemek szerinti kiegyenlítése.
74. A munkanélküliek részére 12 hónapos
munkanélküli segély, programok és képzések biztosítása.
75. 4-6 órás közmunka-programok, amelyek 12
hónapon át tartanak.
Környezetvédelem
76.
A városokban
lényegesen több zöldfelület kialakítása uniós forrásokból, és a városi
parkolási díjak bevételének 50%-ából. Pályázati támogatási rendszer a lakosság
bevonására (társasházi udvarok, kertek).
77.
Az új atomerőmű tervezésének, építésének leállítása,
és a megkötött szerződések felbontása.
78.
Szigorú törvények a környezetszennyezés ellen.
79.
A megújulóenergia-felhasználást
segítő diverzifikált és decentralizált energiatermelési és ellátási rendszerek
elősegítése, támogatása.
80. Az
energiafogyasztást csökkentő, és közvetlen környezeti haszonnal járó lakás/ház
energiahatékonysági beruházási programok támogatása.
81. Környezetvédelmi és természetvédelmi
feladatok decentralizálása úgy, hogy az helyzetbe hozza a helyi civileket is a
közfeladatok átvállalásával.
Kultúra
82. A kultúrára fordítható közpénzek
igazságos, pártpolitikától független elosztása.
83. A kultúrára és közművelődésre
fordítható 1% SZJA bevezetése, társasági adókedvezmény
az ilyen irányú kifizetésekre.
84.
Országos programok a vidék kultúraszegénységének
enyhítésére.
85. A nők alkotói programokkal való
segítése, az elérhető támogatások nemek szerinti kiegyenlített
elosztása.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése